Kapitel 7

Till Leahs förvåning vaknade hon inte upp i sin egen säng. Hon var fortfarande kvar i drömmen. " Jag fick tydligen mer tid. Nu kanske jag ska ta tag och ändra detta skamliga nattlinne. Hmm, hur var det nu igen? Visualisera klädesplagget och sen trolla. Ok, låt mig se nu...". 
Leah tog fram sitt trollspö och vips så hade hon ett nattlinne hon inte skämdes för längre.
Efter att ha tagit en snabb varm dusch gick hon ner till köket där Lillith som vanligt stod vid spisen och fixade frukost. Leah bara log åt Lillith när hon höll på och pyntade scrambled eggs med lite basilika innan hon gav henne tallriken. Hon hade märkt hur noga Lillith var med hur maten såg ut, allt skulle vara perfekt innan man fick tallriken serverad.  
- Hade du tänkt fara till biblioteket efter frukosten eller? frågade Lillith.
- Jo, jag hade tänkt det. Jag vill ju lära mig så mycket som möjligt med magi. Kan knappt vänta tills jag kan det utan problem, sa Leah och log mot Lillith.
- Ok. Är bara försiktig och inte gå för fort fram. Jag vet vilka krafter du har men med tanke på din minnesförlust är det bra att ta det lite lugnt.
- Jag lovar. Jag är nog tillbaka till lunch. Jag tänkte passa på att utforska staden lite.

Leah åt upp det sista på tallriken och gick sedan och tog på sig ytterkläderna. Det som låg först på listan var biblioteket. Väl där letade hon bland alla böcker och hittade en bok med titeln Magins under. I boken stod det om olika sätt att använda magin på. Leah fastnade mest för något som kallades för Lyckoförtrollning. "Ge dig själv eller någon annan lite mer  tur. Men passa dig för att använda den för mycket. För vem vet om du får det motsatta. Wow, va läckert att kunna ge sig mer tur. Detta måste jag bara testa."  Hon la undan boken och tog fram trollspöet men inget hände. Hon provade igen men inte då heller hände något. Efter tredje försöket och det fortfarande inte hände något tog Leah upp boken igen för att leta om hon missat något. Det stod tydligt i texten att man först måste ha kommit upp en viss nivå i ens magi för att kunna använda förtrollningen. "Fan, också. Det kommer inte var så lätt det här, suck".
Leah gav upp läsandet och begav sig ut. Utanför bibliotekets baksida hittade hon något konstigt klot. Hon skulle precis gå därifrån när det plötsligt dök upp bokstäver i klotet. Inom kort kommer du ett få en ny vän. "En ny vän? Vilket skumt klot det här är". Leah vill inte stanna kvar och se om det kom fram något mer från klotet. Hon tyckte det var lite läskigt att det bara dök upp bokstäver från ingenstans inne i klotet.  
 Hon fortsatte promenera längs gågatan och började komma utanför centrum. Hon skulle precis vända när hon fick syn på en spåvagn. "Jag kanske ska prova". Med bestämda steg klev hon i vagnen. Det var ganska mörkt därinne bortsett från några ljus på ett runt bord med två stolar. Leah ropade lite försiktigt hallåå?. Men ingen svarade så hon ropade lite högre Hallåå?. Det dök upp en gammal dam från ett skynke som var bakom bordet. Damen synade Leah nerifrån och upp. 
- Varsågod och sätt dig ner, sa siaren.
Leah satte sig sakta ner på stolen och började tycka att det här var kanske inte en så bra idé ändå. Hon skulle ju bara kunna säga att hon ångrade sig. För det gör ju folk hela tiden.
Hon avbröts i sina tankar när hon hörde att siaren bad om hennes hand. Leah försökte slappna av medan siaren undersökte hennes handflata. Det kändes som att hon höll på i en evighet med att studera. När det i själv verket bara hade gått fem minuter men Leah behövde inte vänta länge till innan siaren till slut började tala.
- Jag kan se här att du har ett långt liv framför dig, även kärleken verkar vara gynnsam för dig om du bara vågar släppa loss lite. Du har en stor passion för hästar men låter det nästan ta över vilket hindrar dig att skapa nya relationer. Jag kan även se att du har ett stort val framför dig. Vare sig du vill det eller inte så kommer du behöva att välja och vad du än väljer så kommer det att påverka allt. 
Efter att ha hört att hon skulle ha ett stort val framför sig som skulle påverka allt så kunde hon inte koncentrera sig på något annat. Leah hade betalat siaren och gått ut. Hon hade inte hört vad mer siaren hade sagt. "Vilket val? Vad är det som jag måste bestämma mig för egentligen? Hur kan det påverka allt?.......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar